Методика проведення оперативно-фінансового аналізу собівартості і прибутку

Курсовая работа, 04 Ноября 2012, автор: пользователь скрыл имя

Краткое описание


Керівництву сучасного підприємства, яке функціонує в умовах динамічного ринку, різких змін макросередовища бізнесу й жорсткої конкуренції дуже важливо забезпечити відповіді на такі запитання:
1. Як скласти таку виробничу програму, яка дає змогу максимізувати прибуток підприємства?
2. Який обсяг діяльності може забезпечити компенсацію всіх витрат?
3. Яка кількість товару і за якими цінами має бути проданою з метою отримання бажаного прибутку?
4. Яким чином впливає на прибуток зниження ціни й збільшення обсягу продажів?

Содержание работы


Вступ………………………………………………………………………………….4
Методика проведення оперативно-фінансового аналізу собівартості і прибутку……………………………………………………………………………...5
Використання системи «стандарт-кост» під час розрахунку витрат на виробництво продукції…………………………………………………………..…19
Висновок…………………………………………………………………………….26
Список літератури……………………

Содержимое работы - 1 файл

курсовая (Восстановлен).docx

— 132.36 Кб (Скачать файл)

 

На основі наведених у таблиці даних  можна побачити, що загальна негативна  тенденція росту собівартості при  одночасному скороченні обсягу виробництва  обумовлена наступними факторами:

  • за рахунок підвищення змінних витрат собівартість зросла на 7748 тис. грн.;
  • зменшення собівартості на 73 тис. грн. обумовлено зниженням постійних витрат;
  • несприятливі структурні зрушення привели до несприятливого відхилення собівартості на 7 тис. грн.;
  • у свою чергу скорочення обсягу випуску й реалізації на 39 виробів стало фактором зниження собівартості на 7977 тис. грн.

Необхідно відзначити, що факторний аналіз собівартості більшою мірою пов'язаний із внутрішніми  факторами діяльності підприємства. В умовах росту конкуренції за ринки збуту набагато більш важливим фактором буде попит на продукцію, готовність споживача платити за неї, що проявляється на стадії реалізації продукції, отже логічним продовженням аналізу собівартості є аналіз прибутку й рентабельності.

Факторний аналіз прибутку в системі директ-костинг  базується на використанні показників маржинального прибутку. Методику проведення факторного аналізу прибутку розглянемо на прикладі багатономенклатурного  виробництва. При цьому ми зможемо  наочно переконатися в перевагах  директ-костинга, зіставивши результати факторного аналізу з результатами стандартного аналізу, заснованого  на розрахунках по повній собівартості.

Для проведення аналізу необхідно визначити  економіко-математичну модель розрахунку маржинального прибутку в багатономенклатурному  виробництві. В загальному вигляді  величину прибутку будемо розраховувати  за наступною формулою:

П = Вреал * Кмп - Впост, 

де Вреал – реалізація у вартісному вираженні (виторг), грн;

Кмп – коефіцієнт маржинального прибутку, част.од.;

Впост – постійні витрати підприємства, грн;

П – прибуток, грн.

Коефіцієнт  маржинального прибутку розраховуємо за наступними формулами:

Кмп = МП / Вреал, 

Кмпі = МПі / Ці 

де МП –  загальний маржинальний прибуток, грн.;

МПі – маржинальний прибуток і-го виробу, грн.;

Ці – ціна і-го виробу, грн.

Зважаючи  на наявність багатономенклатурного  виробництва необхідно розрахувати  середньозважений коефіцієнт маржинального  прибутку (Кмпсзв):

Кмпсзв = ∑ПВі * Кмпі 

де ПВі – питома вага і-го виробу в загальному обсязі реалізації, част.од.

Середньозважений  маржинальний прибуток залежить від питомої ваги кожного виробу в загальному обсязі виробництва, реалізації продукції та коефіцієнта маржинального прибутку.

Представлена  модель дозволяє встановити ступінь  впливу на прибуток наступних факторів:

  • кількість реалізованої продукції;
  • структура виробництва;
  • ціна продукції;
  • питомі змінні витрати;
  • рівень постійних витрат.

Крім  інформації про планові й фактичні зміни (у тому числі й питомі) і  постійні витрати для проведення факторного аналізу прибутку потрібні дані про відповідні обсяги реалізації й ціни реалізації окремих видів  продукції.

До початку  процедури основного аналізу  прибутку також необхідно провести додаткові розрахунки, а саме:

  1. визначити питому вагу виторгу від реалізації окремих видів продукції в загальній сумі виторгу;
  2. розрахувати показники питомої величини маржинального прибутку за видами виробів, ґрунтуючись на: планових значеннях змінних витрат і цін; планових змінних витратах і фактичних цінах; фактичних значеннях зазначених показників:

(Впл – Цпл) → (Впл – Цф) → (Вф – Цф)

  1. проаналізувати виторг від реалізації продукції з використанням методу ланцюгових підстановок і виявленням впливу наступних факторів:

– обсягу реалізації;

– структури реалізації;

– ціни.

Факторний аналіз прибутку дозволяє не тільки виявити  причини зміни прибутку у звітному періоді в порівнянні із планом або  попереднім періодом, але й визначити  коригувальні заходи, спрямовані на забезпечення росту прибутковості підприємства:

  • керування цінами для стимулювання росту обсягу продажів;
  • зниження величини змінних витрат;
  • управління постійними витратами;
  • поліпшення структури продажів.

Проведення  факторного аналізу прибутку здійснимо  з використанням даних з таблиць  1.4 і 1.5, доповнивши проведений раніше факторний аналіз собівартості інформацією про ціни реалізації й виконавши підготовчі аналітичні розрахунки.

Для розрахунку планової суми прибутку визначається середня величина частки маржинального  прибутку у виторзі для загального обсягу реалізації продукції за планом:

Кмпсзв= 0,083 * 0,2628 + 0,287 * 0,3008 + 0,467 * 0,2820 + 0,522 * 0, 1544  = 0,32049.

Планова величина прибутку від реалізації дорівнює

Ппл=Впл * Кмпсзв – Впост пл = 382628 * 0,32049 – 86649 = 35979 тис. грн.

 

Таблиця 1.4

Аналіз  структури виробництва й збуту  продукції

Вид про-дукції

Ціна виробу,

грн.

Виторг від реалізації,  тис. грн.

Питомі змінні витрати,  тис. грн.

Питома вага виторгу по виробу в  загальному виторзі, %

Коефіцієнт маржинального прибутку (Кмп)

П

Ф

П

Ф

П

Ф

П

Ф

П

Ум.*

Ф

Вікно

В-09

223

245

100573

93345

204,5

210,85

26,28

23,24

0,083

0,165

0,139

Двері

Д-12

287

301

115087

119196

204,52

210,8

30,08

29,67

0,287

0,321

0,300

Вікно

В-1

384

405

107904

120690

204,54

210,83

28,20

30,05

0,467

0,495

0,479

Двері міжкім-натні Д-5

428

436

59064

68452

204,57

210,76

15,44

17,04

0,522

0,531

0,517

Разом

   

382628

401683

             

*Ум. - умовна величина маржинального  прибутку при фактичній ціні  й плановому рівні змінних  витрат на одиницю продукції.

Таблиця 1.5

Факторний аналіз виторгу від реалізації продукції

 

№

Умова відхилень

Порядок розрахунку

Виторг,  тис. грн.

Фактори

Вплив фактору,  тис. грн.

Обсяг продажів

Структура продажів

Ціна

1

План

∑(Оплi * Цплi)

382628

План

План

План

-

2

Обсяг – факт (Умова 1)

Впл * Квп = 382628*0,9693

370881

Факт

План

План

-11747

3

Структура продажів - факт

(Умова 2)

∑(Офi * Цплi)

381*223+396* 287+298*384+ 157*428

380243

Факт

Факт

План

+9362

4

Ціна - факт

∑(Офi * Цфi)

401683

Факт

Факт

Факт

+21440


 

Тепер ми маємо можливість здійснити безпосередній  пофакторний аналіз відхилень прибутку (табл. 1.6).

 

 

 

Таблиця 1.6

Розрахунок  впливу факторів на прибуток від

реалізації  в системі «директ-костинг»

№

Умова відхилень

Порядок розрахунку

Прибуток, тис. грн.

Фактори зміни витрат

Вплив фактору тис. грн

Обсяг реалізації

Стр-ра реалізації

Ціна

Питомі зм. витрати

Постійні витрати

1

План

382628*0,32049 –86649

35979

П

П

П

П

П

-

2

Обсяг – факт

370881*0,32049 –86649

32215

Ф

П

П

П

П

-3764

3

Стр-ра – факт

380243*0,33372 –86649

40246

Ф

Ф

П

П

П

+8031

4

Ціна – факт

401683*0,37282 –86649

63106

Ф

Ф

Ф

П

П

+22860

5

Взм – факт

401683*0,35335 –86649

55286

Ф

Ф

Ф

Ф

П

-7820

6

Впост –факт

401683*0,35335 –86576

55359

Ф

Ф

Ф

Ф

Ф

+73


 

Вплив зміни  кількості проданої продукції на суму прибутку визначимо за формулою:

П1 = В (Умова 1) * Кмпсзв – Впост пл = 370881 * 0,32149 – 86649 = 32215 тис. грн.

Отже, скорочення обсягу реалізації спричинило зменшення  абсолютної суми прибутку на (32215 – 35979) = 3764 тис. грн.

Наступним аналізованим фактором є структура  продажів. Тут потрібно відзначити, що зрушення в структурі реалізованої продукції приводять не тільки до зміни виторгу, але й середньої  частки маржинального прибутку в  ній. Нова величина частки маржинального  прибутку при планових цінах і  планових змінних витратах:

Кмпсзв1 = 0,083 * 0,2324 + 0,287 * 0,2967 + 0,467 * 0,3005 + 0,522 * 0,1704 = 0,33372.

На основі отриманої умовної величини частки маржинального прибутку у виторзі  можна визначити прибуток від  реалізації продукції при фактичному обсязі й структурі, але при планових цінах, змінних і постійних витратах:

П2 = В (Умова 2) * Кмпсзв1 – Впост пл = 380243 * 0,33372 – 86649 = 40246 тис. грн.

Отже, зміна  структури реалізації спричинила зростання  прибутку на (40246 – 32215) = 8031 тис. грн.

На суму виторгу й частку маржинального  прибутку в ній, і, звичайно, на прибуток здійснює самий безпосередній вплив  зміна рівня цін. Середня частка маржинального прибутку при фактичному рівні реалізації продукції при  фактичній структурі й цінах, але при планових змінних і  постійних витратах дорівнює:

Кмпсзв2 = 0,165 * 0,2324 + 0,321 * 0,2967 + 0,495 * 0,3005 + 0,531 * 0,1704 = 0,37282.

Під впливом  фактору зміни цін при збереженні рівня змінних і постійних  витрат прибуток від реалізації фактичного обсягу продукції складе:

П3 = Вф * Кмпсзв2 – Впост пл = 401683 * 0,37282 – 86649 = 63106 тис. грн.

За рахунок  підвищення цін на всі вироби сума прибутку збільшилася на (63106 – 40246) = 22860 тис. грн.

Залишилося  визначити вплив на прибуток змін змінних і постійних витрат. Оскільки постійні витрати є нерелевантними, то вони будуть впливати на прибуток самими останніми. Визначимо, таким чином, вплив змінних витрат.

Розрахуємо  частку маржинального прибутку при  всіх фактичних умовах:

Кмпсзвф = 0,139 * 0,2324 + 0,300 * 0,2967 + 0,479 * 0,3005 + 0,517 * 0,1704 = 0,35335.

Прибуток  при всіх фактичних умовах, але  при плановій сумі постійних видатків складе:

П4 =Вф * Кмпсзвф – Впост пл = 401683 * 0,35335 – 86649 = 55286 тис. грн.

Як зрозуміло  із зіставлення отриманого фінансового  результату з попереднім, підвищення рівня змінних витрат призвело до зменшення прибутку на (55286 – 63106) = 7820 тис. грн.

Информация о работе Методика проведення оперативно-фінансового аналізу собівартості і прибутку